Niks meer missen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Foto: Qmusic
actueel

HvA-student in de race om Vlogmeister te worden

Fabienne Meijer,
24 mei 2016 - 16:22

Op Schiphol rondlopen in een Elvis-pak en cupcakes eten die naar kattenvoer smaken. Zo ben je HvA-student sociaal juridische dienstverlening, zo zit je bij de finalisten van de Qmusic Vlogmeister-wedstrijd. Michelle Potters is 26, bijna klaar met haar opleiding en had nooit verwacht dat ze zo ver zou komen met haar vlogs. Maar nu ze er bijna is, wil ze er voor honderd procent voor gaan.

‘Het is een beetje een gekke carrièreswitch,’ erkent Michelle lachend, ‘Maar het geeft me ontzettend veel energie.’ Ze staat in de finale van de Vlogmeister-wedstrijd van Qmusic. Het radiostation heeft een jaarcontract uitgeloofd voor de beste vlogger van Nederland. Michelle deed in haar vrije tijd al presenteerklusjes, maar hield ook van vloggen: ‘Ik wilde de bevestiging dat ik er goed in was,’ zegt ze nu. En die kreeg ze, want op 11 mei werd ze door de vakjury, bestaande uit talentcoaches van Qmusic en bekende Youtubers als Dylan Haegens uitgekozen om door te gaan naar de volgende rode.

 

1 view = 1 stem

Michelle is een druk baasje. haar SLB'er Peter Witte omschrijft haar als een eigenzinnige studente die soms haar afspraken met docenten geheel vergeet. ‘Ik ben inderdaad nogal een chaoot, maar het komt me nu in mijn vlogs wel ten goede. Het is namelijk best aanstekelijk.’ Nu ze finalist is, moet ze zichzelf opnieuw bewijzen aan het grote publiek. Ditmaal in de vorm van challenges. Hoe meer views, hoe meer stemmen. En dus zie je Michelle door de douane op Schiphol lopen in een Elvispak om zichzelf op een ludieke manier voor te stellen aan de kijkers. Tussendoor worden ook andere filmpjes gemaakt van de kandidaten. ‘We gingen bijvoorbeeld een muziekquiz doen in de studio. Ik was ontzettend slecht en had alles fout. Voor elke foute vraag moest je een cupcake eten. En geen lekkere cupcake, maar bijvoorbeeld één die smaakte naar kattenvoer.’

‘Ik ben nogal een chaoot, maar dat komt de aanstekelijkheid van mijn vlogs juist ten goede’

De challenges zijn op Youtube te bekijken, waar Michelle probeert zo veel mogelijk views te verzamelen. Ze heeft namelijk een achterstand op haar concurrenten, die allemaal al enige bekendheid hebben op sociale media. ‘De één had al een heel groot Youtubekanaal met 20.000 volgers, de ander komt uit Volendam en kent alle BN'ers die daar vandaan komen,’ vertelt ze. Om daar tegenop te boksen, moet ze zichzelf zo veel mogelijk in de kijker spelen. Dat doet ze door in haar vlogs altijd tot het randje te gaan. ‘Ik begin elke vlog het liefste met een uitdaging of missie. Dat maakt het spannend en tegelijkertijd kenmerkt het mij als persoon heel erg.’

 

Na de Vlogmeister

De vraag is of Michelle nog iets met haar opleiding gaat doen als ze inderdaad de nieuwe Vlogmeister wordt. Daar maakt ze zich zelf niet zo‘n zorgen om: ‘Ik zie mijn studie zeker niet als weggegooide tijd. Ik ben met deze opleiding begonnen omdat ik een grote interesse heb in mensenrechten. Mijn stages zijn ook daarop gericht geweest: ik heb stage gelopen bij een mensenrechtenorganisatie in Kaapstad en ben voor gemeente Amsterdam bezig met een onderzoek naar etnische discriminatie bij jongeren op de arbeidsmarkt.’

 

Mocht ze onverhoopt niet winnen, dan zou het zomaar kunnen dat ze alsnog een bekende vlogger wordt. De mediacampagne van Qmusic is behoorlijk uitgebreid en Michelle hoopt dat ze zo misschien wordt opgepikt door een andere partij. ‘En als dat allemaal niets wordt, dan ga ik door met waar ik voor heb gestudeerd. Ik ben zo goed als klaar, en de gemeente Amsterdam heeft al laten weten dat ze het zien zitten om mijn stageproject verder uit te bouwen met mij in de rol van projectleider.’

Lees meer over