Niks meer missen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Foto: Ka Wing Falkena
actueel

‘Geen radicaliseringsbeleid voor HvA, wel meer verdieping’

Daan van Acht,
17 maart 2016 - 14:14

Met het oog op het debat over radicalisme en extremisme in de samenleving, legt de HvA nadruk op het verplaatsen van dit debat naar de klas. ‘Wanneer problemen rondom radicalisme je klas bereiken, is het van belang dat een docent een gesprek hierover voert - al dan niet met de hele klas of een individueel persoon,’ zegt UvA-hoogleraar electorale politiek en HvA-decaan Jean Tillie. Tillie, expert op het gebied van radicalisme en extremisme, gaf gisterenavond een masterclass hierover aan docenten van de hogeschool.

Voor een goed gevulde Kohnstammzaal nam Tillie stapsgewijs door hoe docenten - en andere geïnteresseerden, waaronder een aantal studenten - een radicalist en een extremist kunnen herkennen aan de hand van een aantal kenmerken. Hij benadrukte dat het debat over radicalisten en extremisten nog niet uitgebreid genoeg wordt gevoerd. Vooralsnog spitst deze zich slechts toe op moslims, terwijl er juist een ‘consequent debat’ gevoerd moet worden.

Dit debat moet zich uiteindelijk zien te verplaatsen naar de klas. Tillie spoort docenten aan om gesprekken over democratie in de klas te beginnen. Daarnaast is het van belang dat er binnen de HvA een netwerk van ‘strong and weak ties’ wordt opgebouwd. Wanneer studenten zich verbonden voelen met medestudenten en de hogeschool in het algemeen ‘minimaliseer je de kans op radicalisme,’ aldus Tillie. Overdracht van kennis is cruciaal in het herkennen van een mogelijk geradicaliseerde student. ‘Waar het in zulke gevallen om draait, is dat je als docent niet bijvoorbeeld alleen op kleding, of een verandering daarvan, afgaat. Je moet de verschillende kenmerken nagaan.’

 

Geen specifiek beleid

Tillie geeft aan dat er vanuit de HvA geen specifiek beleid komt ter voorkoming van radicalisering. ‘We gaan uit van ons reguliere beleid als hogeschool, en dat is om studenten bij de opleiding en de HvA te betrekken. Binnen dat beleid geven we docenten de kans om zich verder te verdiepen in het onderwerp.’

 

Wegens de aanhoudende vraag van HvA-docenten om informatie over hoe om te gaan met radicalisering, wordt er volgende maand tijdens de Onderwijsconferentie van de hogeschool een workshop hierover georganiseerd. ‘We zullen hierin nog verder gaan in het geven van informatie en plannen van aanpak voor docenten die zich verder in het onderwerp willen verdiepen,’ aldus Tillie.

 

Docenten worden niet verplicht om zich te verdiepen in radicalisme en hoe hiermee om te gaan in de klas, maar de HvA spoort ze wel aan. Tillie: ‘Wanneer een voorval in de klas zich voordoet, zal een docent hopelijk denken: “Oh jee, weet ik wel genoeg af van radicalisme?”, en zich verder hierin verdiepen.’